Varför ska man satsa på tipsrekrytering?



Tipsrekrytering är något som börjat etablera sig ordentligt, men många bolag är fortfarande tveksamma till att satsa på det. Ofta handlar det om att pengar och tid inte finns för att testa något nytt. Faktum är att just pengar och tid är de två största anledningarna till att satsa på tipsrekrytering. Oavsett om du fått upp ögonen för tipsrekrytering eller inte, nedan finner du anledningarna och argumenten du kan använda dig av när du ska berätta för chefer och kollegor varför just ni ska satsa på det!



För ett antal år sedan skedde majoriteten av alla rekryteringar via annonsering, på bara några år har detta vänts uppochned. Idag sker endast 15% av alla rekryteringar via annons, till förmån för uppsökande rekrytering (search/headhunting) och tipsrekrytering (Adler, 2016). Spelplanen förändras i raketfart, men varför borde bolag jobba mer med just tipsrekrytering?

Jo, till exempel tycker 92% att de bästa rekryteringarna de gjort skett genom rekommendationer (Jobvite, 2011). De som rekommenderas är generellt sett 25% mer produktiva och stannar 30% längre än de som anställts via annons. Dessutom tar rekryteringsprocessen i snitt mindre än hälften så lång tid vid tips jämfört med vid annonsering. Sannolikt beror detta på att en av tio av de som blir tipsade anställs, jämfört med en av 100 vid traditionell annonsrekrytering (HR Technologist, 2018).

Utöver snabbare och bättre rekryteringar finns många anledningar till att bolag vill jobba mer med tipsrekrytering.

Pengar
Hellre belöna sina medarbetare än att betala för dyra leverantörer och annonsplattformar.

Tid
Inte sitta och vänta på ansökningar eller ödsla otaliga timmar på administration och irrelevanta sökanden.

Engagemang
Ökat engagemang när medarbetarna får möjlighet att påverka rekryteringsarbetet och vilka som blir deras nya kollegor.

Kulturmatch
Just ökad chans för bra kulturmatch är en av anledningarna till att det oftast blir bättre rekryteringar när man anställer via tips, då den som tipsar känner både bolaget och kandidaten.

Employer Branding
Tipsrekrytering används ofta som en central del i bolags arbete med sitt Employer Brand, framförallt när man arbetar med moderna metoder där spridningen blir omfattande och riktad. Ni når de ni vill nå (de som era medarbetare tror kan passa bra hos er) med trovärdiga avsändare (era medarbetare som går i god för er som arbetsgivare). Det ger er också en personlig touch på kommunikationen utåt – allt viktigare i dagens mediebrus. Vi vill lyssna på de vi känner, inte på FÖRETAGET AB som vi inte har någon relation till.

För er som förstått värdet med tipsrekrytering och vill ta vara på dess uppenbara superkrafter, läs "Hur kommer jag igång med tipsrekrytering?".

Avslutningsvis
Vi på irecommend är ett led i hur ni ökar engagemanget bland medarbetarna samtidigt som ni sparar tid och pengar, och gör bättre rekryteringar. Ta gärna kontakt med oss om ni vill veta mer om hur vi kan hjälpa just dig.

/Linus Andersson, grundare irecommend
PUBLICERAT 2019-02-15

Källor:
https://www.linkedin.com/pulse/single-job-hunting-statistic-blow-your-mind-lou-adler
http://www.jobvite.com/resources/jobvite-index/
https://www.hrtechnologist.com/articles/recruitment-onboarding/3-reasons-why-referrals-are-the-way-forward-for-recruitment-in-2018/