Utdrag från Chefs
nyhetsbrev Digital HR



linus digital hr

– I grund och botten handlar det om tipsrektrytering, men utfört på ett nytt sätt, säger Linus Andersson.

PUBLICERAT 2018-09-6

"Vi gör det lätt att aktivera medarbetarnas nätverk"

Nystartade iRecommend vill göra det enklare för arbetsgivare att jobba med tipsrekrytering.

– Med vår tjänst gör vi det lätt för arbetsgivaren att aktivera medarbetarnas befintliga nätverk, säger Linus Andersson, en av personerna bakom tjänsten.

– Vi vill hjälpa våra kunder att spara pengar och tid genom att rekrytera via medarbetarnas nätverk. I grund och botten handlar det om tipsrektrytering, men utfört på ett nytt sätt.

Hur då?

– I ett webbverktyg lägger HR-avdelningen in lediga tjänster. Medarbetarna ser dem i en app i sin mobiltelefon och kan tack vare koppling till adressbok och LinkedIn tipsa kontakter om tjänsten. Den som får en rekommendation kan svara på om de är intresserade eller inte, vilket gör att medarbetarna bara behöver kontakta dem som visat ett intresse.

Vad finns det för incitament för medarbetarna att öppna appen och fundera på om de känner någon som är intresserad av tjänsterna?

– Vi har bland annat gamifierat processen. Man får poäng beroende på hur långt i dem man tipsar om går i rekryteringsprocessen, och man tävlar både individuellt och i team med och mot andra. Det vi utgått ifrån är att människor har olika drivkrafter. Somliga vill ha tipsbonus, andra tycker att det är kul att tävla, eller att stärka företaget på lång sikt.

Varifrån kom idén?

– Jag jobbar på Head Agent, ett headhunting-bolag och idén växte fram när jag märkte hur traditionellt många av våra kunder jobbade. Trots den starka tipsrekryteringstrenden har automatiserade digitala verktyg i den form vi byggt lyst med sin frånvaro. När Fabian Widén och jag insåg att något sånt här verktyg inte finns på marknaden idag bestämde vi oss för att testa.

Ni har redan fått era första kunder. Hur har de jobbat med tipsrekrytering tidigare?

– Vissa har inte gjort det alls, medan andra arbetat mer traditionellt genom till exempel mailutskick. ”Vi behöver tillsätta den här rollen, någon som känner någon? Bonusen är x kronor.” Men det är mail som ofta hamnar i en inkorg där ingen hinner med det Det finns inte heller någon automatisering, HR vet inte alltid om de namn de får förslag om är intresserad eller inte. Och medarbetarna som tipsat vet inte vad som händer med deras tips.

Hur ser affärsmodellen ut?

– Vi har en licensavgift som baseras på hur stor kunden är. Många tjänster kostar beroende på hur mycket man använder dem, vi vill hellre att kostnaden ska bero på värdet tjänsten skapar. För att det här ska ta fart hos en arbetsgivare måste alla lediga roller in i systemet, så att medarbetarna hittar tjänster att tipsa om när de öppnar appen.

/Anders Thoresson